Mietepyyri
4 posters
:: Yleinen alue :: Pulina
Sivu 1 / 1
Mietepyyri
Hei!
Näin ensinnäkin, toivon etten mene yli minkäänlaisten äyräiden, maailmaa koskevat kysymykset kai kuitenkin voisi aina yksärillä suunnata johtoportaalle. Olen kuitenkin aina ajatellut, että ns. avoimet kysymykset voivat tuoda sen mahdollisuuden että syntyy keskustelua ja erinäisiä näkökantoja (vaikka lopultahan asioiden selkeä tietämys ja päätäntä on johtoportaallamme, enkä todellakaan kannata anarkistisia filosofianhaaroja).
Nyt, minulla aina tupsahtelee mietteitä ja ajatuksia joista haluan horista. Ja koska täällä ei näyttänyt olevan erillistä kysymystopoa, (etsin kyllä, en ehkä siis kovinkaan hyvin) voivat muutkin kaiketi tässä kysellä ja miettiä. Toivomusboksiinkaan katsos eivät nämä mene minun mielestäni.
Mutta asiaan...
Haltioiden hedelmällisyys
Haltiat ovat hyvin pitkäikäisiä, ja onkin jo tiedettyä että he kehittyvät fyysisesti hitaammin ihmisiin nähden ensimmäiset 4-5 vuosikymmentään kunnes ovat aikuisia. Tämä toki tarkoittaa sitä, että haltiat saavuttavat sukukypsyydenkin myöhemmin vuosissa.
Mutta mikä on haltiain lopullinne hedelmällisyys? Eivätkö he lisäänny tiheään enemmänkin kulttuurisista ja filosofisista syistä? Vai onko pitkän iän sivutekijänä esim. alhaisempi hedelmällisyys? Tuottavatko haltiamiehet vähemmän siittiöitä? Ovuloivatko haltianaiset harvemmin - olettaen että heidän munasarjojensa kapasiteetti munasolujen suhteen on sama kuin ihmisnaisilla? Ihmisnainen alkaa ovuloimaan keskimäärin 12-14 vuoden iässä, vaihdevuodet alkavat 40-50 vuoden paikkella, voisiko olla että haltianaisella on moninkertainen kapasiteetti munasoluja, vai ovuloisivatko he kenties vain kerran vuodessa tai parissa? Huomioiden 700 vuoden iän ja sen että he osoittavat ikääntymisen merkkejä vasta n. 500 vuoden iässä, he kykenisivät suhteellisen nopeasti ylikansoittamaan maailman. Onko luonto siis pitkän iän panttina vähentänyt hedelmällisyyttä?
Entä haltiaraskaus? He kehittyvät fyysisesti hitaammin ensimmäiset vuosikymmenensä, olisiko siis raskauskin n. kaksinkertainen ihmisiin nähden (18kk, tai n. puolitoista vuotta)? Jos näin on, miten on puolihaltioiden kanssa? Kehittyykö ristiverinen lapsi ihmisäidissä nopeammin ja haltiaäidissä hitaammin? Voisiko äiti ratkaista puoliverisen eliniän? Vai pysyisikö haltiaäidistä syntynyt vain pidempään nuorekkaana?
Tämä johtaa haaraavaan kysymykseen myös siitä, onko Aysiassa tyypillistä ristiverisyyden tuomaa hedelmättömyyttä, onko jokin prosentuaalinen riski että ristiveriset ovat lisääntymiskyvyttömiä? Kuitenkin lähisukulaiset lisääntyessään (esim. leijona ja tiikeri) tuottavat pentuja jotka kuitenkaan lähes poikeuksetta eivät voi lisääntyä. Oletettavasti ihmiset/haltiat/kääpiöt ovat lähempänä toisiaan kuin suuret kissapedot, mutta voisi kuvitella että ajoittain syntyisi lisääntymiskyvyttömiä ristiverisiä.
Aysia ja seksuaalisuus
Mikä on Aysian yleinen tapa suhtautua seksuaalisiin poikkeavuuksiin, kuten homoseksuaalit, transvestiitit, eläimiinsekaantujat ja vaikkapa pedofiilit?
Verrannollisella aikakaudella (keskiaika) homoseksuaalisuus ja eläimiinsekaantuminen nähtiin usein demonisena tai saatanallisena harrasteensa. Onko Aysialla kuitenkin selkeästi erilainen suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin? Isirionin on mainittu olevan "avomielisempi" (etupäässä viitaten puoliverisiin), mutta voisiko kuvitella että Isirionilla on myös seksuaaliasioissa vapaampi katsontakanta kuin Barcelissa? Voisin helposti kuvitella, että ihmisten homostereotypiat juontuvat avoimista, siroista, femiinisistä haltiamiehistä.
"Pedofilia" kaiketi nähdään eri tavalla? Määritelmällsiesti pedofilia toki viittaa seksuaalista vetoa ei-murrosiän saavuttaneisiin lapsiin mutta nykyajan kulttuurissa termiä käytetään helposti kaikista alle 16-vuotiaisiin kajoavista. Verrannollisella aikakaudella (keskiaika... tässä kohtaa voisi tosin laittaa "keskiaika-renesanssi") ei kuitenkaan ollut epätavallista naittaa 12-13 kesäistä tyttöä huomattavasti vanhemmalle miehelle. Ihmiset muutoinkin "varttuivat" nopeammin eriävän kulttuurin ja olosuhteiden takia.
Transvestitismi, eli ristiinpukeutuminen, on oletettavasti jotain jota saatetaan tietyissä piireissä katsoa pahalla, onhan siihen nykypäivänäkin stigma. Mutta tämä avaa tien transsukupuolisuuteen. Aysiassa selvästikään ei ole kirurgisia metodeja tai kehitystä johonkin sellaiseen kuin sukupuolenvaihdokseen, mutta kuvittelisin että esim. hyvin hienostunut muodonmuutosmagia voisi mahdollistaa sukupuolenvaihdoksen ja avata tien Aysialaiseen transsukupuolisuuteen.
Uudenlaista magiaa?
Elementtilähtöisen magian ymmärrän, se on kuitenkin toimiva, selkeä ja hyvin ymmärrettävä. Minulla kuitenkin on pohdintoja/ehdotuksia/aatoksia, jotka tuon esille, mutta joita ei ehkä tarvitse noteerata niin suurelti kuin muita pohdintojani. Korostan että maagiset ehdotukset joita tuon esiin eivät välttämättä asioita joita joskus haluaisin itse hahmoilleni, mutta ne ovat enemmänkin jotain joiden uskoisin monipuolistavan asioita ja tehden niistä kiinnostavampia (tosin huomioiden että liityin peliin kertoo jo että peli on minun mittapuullani enemmän kuin kiinnostava).
Äänimagia, eli ääniaaltoja manipuloiva magia. Se voisi olla tappavaa (oikeanlaiset ääniaallot voivat repiä tärykalovot, särkeä silmämunat, tehdä vakavia sisäisiä vammoja, jne.) tai käytännöllistä (askeleiden äänen supistaminen, luoda rajattuäänieristetty kupla, yms) tai jopa viihteellistä (ooppera ja muunlaiset lauluesitykset ovat jo ennestään ilmiömäisiä mutta jos esimerkiksi esityksessä olisi mukana äänimagiaa, se voisi saavuttaa aivan uudet mitat).
Elementitön magia tai "kipumagia", jos kuulostaa kierommalta. Eli magia, joka ei käytä varsinaisesti mitään elementtiä vaan elementtien sijaan keskittää raakaa energiaa tuottaakseen fyysisiä vaikutuksia. Tämä olisi hyvin suoraselkoinen, voimakas ja vaikeasti torjuttava magia - joskus varmastikin myös vaikeasti opittava.
Kutsumagia, eli taikuus jossa muodostetaan kestäviä ja pitkäaikaisia/pysyviä sopimuksia maagisten olentojen tai vaikkapa demonein kanssa (tämän takia helposti voisi kuvitella kutsumagialla olevan ikävä maine). Yleisin ja toimivin kaava monissakin medioissa on ajatus siitä että on jokin erillinen "taso", josta maagiset olennot kutsutaan. Tai kenties Aysiassa vaeltaisi demonien ohella muita spektraalisia olentoja (vaikkakin tietoisia, ja jotka oletusarvoisesti olisivat lähes poikkeuksetta demoneja heikompia), jotka voisivat saada fyysisen hahmon vain sopimuksen kautta.
Siunattuja?
On jo ilmaistu, että Aysian jumalat ovat selkeästi tekemisissä maailman kanssa ja aika-ajoin vaikuttavat siihen. Voisin kuitenkin kuvitella että jonkin niin voimakkaan olemuksen kuin jumalan läsnäolo aiheuttaisi myös negatiivisia sivuvaikutuksia, vaikka se ultimaattisesti saattaisi torjua pahuutta.
Voisiko siis olla realistinen asia harkintaan, että jumalat saattaisivat ennen henkilökohtaista saapumistaan valita kuolevaisen jonka ns. siunaavat? Voisi kuvitella, että siunattu saisi tiettyjä etuuksia, mutta toisaalta tämä vetäisi demonien ja pahojen voimien huomion.
Tietenkin tällaisen konseptin tuominen roolipelin tarinaan olisi oma ongelmansa toteuttaa, enkä tosissani odota sellaista. Esitän kuitenkin mietteen - kuka tietää jos annan vahingossa ideoita.
Alunalkujaan pohdin, olisiko Aysiassa ns. hyviä vastinkappaleita demoneilla mutta loogisesti kaiketi muut rodut vosi tulkita näiksi hyviksi vastinkappaleiksi ollessaan jumaltensa luomia. Sitten kuitenkin mietin miten jumalat suojaisivat luomaansa niitä selvästi vahvemmalta pahalta. Tietoja lukiessa kys. yksityiskohtaa en havainnut mutta ehkä skippasin rivin liikaa yli jossain pisteessä.
____
Tässä on mietteeni tällä kertaa, mutta aika paljon tässä olikin. Toivottavasti kysymykseni eivät ole tyhmiä tai vaikeita. Kiitos jo nyt vastauksista!
Näin ensinnäkin, toivon etten mene yli minkäänlaisten äyräiden, maailmaa koskevat kysymykset kai kuitenkin voisi aina yksärillä suunnata johtoportaalle. Olen kuitenkin aina ajatellut, että ns. avoimet kysymykset voivat tuoda sen mahdollisuuden että syntyy keskustelua ja erinäisiä näkökantoja (vaikka lopultahan asioiden selkeä tietämys ja päätäntä on johtoportaallamme, enkä todellakaan kannata anarkistisia filosofianhaaroja).
Nyt, minulla aina tupsahtelee mietteitä ja ajatuksia joista haluan horista. Ja koska täällä ei näyttänyt olevan erillistä kysymystopoa, (etsin kyllä, en ehkä siis kovinkaan hyvin) voivat muutkin kaiketi tässä kysellä ja miettiä. Toivomusboksiinkaan katsos eivät nämä mene minun mielestäni.
Mutta asiaan...
Haltioiden hedelmällisyys
Haltiat ovat hyvin pitkäikäisiä, ja onkin jo tiedettyä että he kehittyvät fyysisesti hitaammin ihmisiin nähden ensimmäiset 4-5 vuosikymmentään kunnes ovat aikuisia. Tämä toki tarkoittaa sitä, että haltiat saavuttavat sukukypsyydenkin myöhemmin vuosissa.
Mutta mikä on haltiain lopullinne hedelmällisyys? Eivätkö he lisäänny tiheään enemmänkin kulttuurisista ja filosofisista syistä? Vai onko pitkän iän sivutekijänä esim. alhaisempi hedelmällisyys? Tuottavatko haltiamiehet vähemmän siittiöitä? Ovuloivatko haltianaiset harvemmin - olettaen että heidän munasarjojensa kapasiteetti munasolujen suhteen on sama kuin ihmisnaisilla? Ihmisnainen alkaa ovuloimaan keskimäärin 12-14 vuoden iässä, vaihdevuodet alkavat 40-50 vuoden paikkella, voisiko olla että haltianaisella on moninkertainen kapasiteetti munasoluja, vai ovuloisivatko he kenties vain kerran vuodessa tai parissa? Huomioiden 700 vuoden iän ja sen että he osoittavat ikääntymisen merkkejä vasta n. 500 vuoden iässä, he kykenisivät suhteellisen nopeasti ylikansoittamaan maailman. Onko luonto siis pitkän iän panttina vähentänyt hedelmällisyyttä?
Entä haltiaraskaus? He kehittyvät fyysisesti hitaammin ensimmäiset vuosikymmenensä, olisiko siis raskauskin n. kaksinkertainen ihmisiin nähden (18kk, tai n. puolitoista vuotta)? Jos näin on, miten on puolihaltioiden kanssa? Kehittyykö ristiverinen lapsi ihmisäidissä nopeammin ja haltiaäidissä hitaammin? Voisiko äiti ratkaista puoliverisen eliniän? Vai pysyisikö haltiaäidistä syntynyt vain pidempään nuorekkaana?
Tämä johtaa haaraavaan kysymykseen myös siitä, onko Aysiassa tyypillistä ristiverisyyden tuomaa hedelmättömyyttä, onko jokin prosentuaalinen riski että ristiveriset ovat lisääntymiskyvyttömiä? Kuitenkin lähisukulaiset lisääntyessään (esim. leijona ja tiikeri) tuottavat pentuja jotka kuitenkaan lähes poikeuksetta eivät voi lisääntyä. Oletettavasti ihmiset/haltiat/kääpiöt ovat lähempänä toisiaan kuin suuret kissapedot, mutta voisi kuvitella että ajoittain syntyisi lisääntymiskyvyttömiä ristiverisiä.
Aysia ja seksuaalisuus
Mikä on Aysian yleinen tapa suhtautua seksuaalisiin poikkeavuuksiin, kuten homoseksuaalit, transvestiitit, eläimiinsekaantujat ja vaikkapa pedofiilit?
Verrannollisella aikakaudella (keskiaika) homoseksuaalisuus ja eläimiinsekaantuminen nähtiin usein demonisena tai saatanallisena harrasteensa. Onko Aysialla kuitenkin selkeästi erilainen suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin? Isirionin on mainittu olevan "avomielisempi" (etupäässä viitaten puoliverisiin), mutta voisiko kuvitella että Isirionilla on myös seksuaaliasioissa vapaampi katsontakanta kuin Barcelissa? Voisin helposti kuvitella, että ihmisten homostereotypiat juontuvat avoimista, siroista, femiinisistä haltiamiehistä.
"Pedofilia" kaiketi nähdään eri tavalla? Määritelmällsiesti pedofilia toki viittaa seksuaalista vetoa ei-murrosiän saavuttaneisiin lapsiin mutta nykyajan kulttuurissa termiä käytetään helposti kaikista alle 16-vuotiaisiin kajoavista. Verrannollisella aikakaudella (keskiaika... tässä kohtaa voisi tosin laittaa "keskiaika-renesanssi") ei kuitenkaan ollut epätavallista naittaa 12-13 kesäistä tyttöä huomattavasti vanhemmalle miehelle. Ihmiset muutoinkin "varttuivat" nopeammin eriävän kulttuurin ja olosuhteiden takia.
Transvestitismi, eli ristiinpukeutuminen, on oletettavasti jotain jota saatetaan tietyissä piireissä katsoa pahalla, onhan siihen nykypäivänäkin stigma. Mutta tämä avaa tien transsukupuolisuuteen. Aysiassa selvästikään ei ole kirurgisia metodeja tai kehitystä johonkin sellaiseen kuin sukupuolenvaihdokseen, mutta kuvittelisin että esim. hyvin hienostunut muodonmuutosmagia voisi mahdollistaa sukupuolenvaihdoksen ja avata tien Aysialaiseen transsukupuolisuuteen.
Uudenlaista magiaa?
Elementtilähtöisen magian ymmärrän, se on kuitenkin toimiva, selkeä ja hyvin ymmärrettävä. Minulla kuitenkin on pohdintoja/ehdotuksia/aatoksia, jotka tuon esille, mutta joita ei ehkä tarvitse noteerata niin suurelti kuin muita pohdintojani. Korostan että maagiset ehdotukset joita tuon esiin eivät välttämättä asioita joita joskus haluaisin itse hahmoilleni, mutta ne ovat enemmänkin jotain joiden uskoisin monipuolistavan asioita ja tehden niistä kiinnostavampia (tosin huomioiden että liityin peliin kertoo jo että peli on minun mittapuullani enemmän kuin kiinnostava).
Äänimagia, eli ääniaaltoja manipuloiva magia. Se voisi olla tappavaa (oikeanlaiset ääniaallot voivat repiä tärykalovot, särkeä silmämunat, tehdä vakavia sisäisiä vammoja, jne.) tai käytännöllistä (askeleiden äänen supistaminen, luoda rajattuäänieristetty kupla, yms) tai jopa viihteellistä (ooppera ja muunlaiset lauluesitykset ovat jo ennestään ilmiömäisiä mutta jos esimerkiksi esityksessä olisi mukana äänimagiaa, se voisi saavuttaa aivan uudet mitat).
Elementitön magia tai "kipumagia", jos kuulostaa kierommalta. Eli magia, joka ei käytä varsinaisesti mitään elementtiä vaan elementtien sijaan keskittää raakaa energiaa tuottaakseen fyysisiä vaikutuksia. Tämä olisi hyvin suoraselkoinen, voimakas ja vaikeasti torjuttava magia - joskus varmastikin myös vaikeasti opittava.
Kutsumagia, eli taikuus jossa muodostetaan kestäviä ja pitkäaikaisia/pysyviä sopimuksia maagisten olentojen tai vaikkapa demonein kanssa (tämän takia helposti voisi kuvitella kutsumagialla olevan ikävä maine). Yleisin ja toimivin kaava monissakin medioissa on ajatus siitä että on jokin erillinen "taso", josta maagiset olennot kutsutaan. Tai kenties Aysiassa vaeltaisi demonien ohella muita spektraalisia olentoja (vaikkakin tietoisia, ja jotka oletusarvoisesti olisivat lähes poikkeuksetta demoneja heikompia), jotka voisivat saada fyysisen hahmon vain sopimuksen kautta.
Siunattuja?
On jo ilmaistu, että Aysian jumalat ovat selkeästi tekemisissä maailman kanssa ja aika-ajoin vaikuttavat siihen. Voisin kuitenkin kuvitella että jonkin niin voimakkaan olemuksen kuin jumalan läsnäolo aiheuttaisi myös negatiivisia sivuvaikutuksia, vaikka se ultimaattisesti saattaisi torjua pahuutta.
Voisiko siis olla realistinen asia harkintaan, että jumalat saattaisivat ennen henkilökohtaista saapumistaan valita kuolevaisen jonka ns. siunaavat? Voisi kuvitella, että siunattu saisi tiettyjä etuuksia, mutta toisaalta tämä vetäisi demonien ja pahojen voimien huomion.
Tietenkin tällaisen konseptin tuominen roolipelin tarinaan olisi oma ongelmansa toteuttaa, enkä tosissani odota sellaista. Esitän kuitenkin mietteen - kuka tietää jos annan vahingossa ideoita.
Alunalkujaan pohdin, olisiko Aysiassa ns. hyviä vastinkappaleita demoneilla mutta loogisesti kaiketi muut rodut vosi tulkita näiksi hyviksi vastinkappaleiksi ollessaan jumaltensa luomia. Sitten kuitenkin mietin miten jumalat suojaisivat luomaansa niitä selvästi vahvemmalta pahalta. Tietoja lukiessa kys. yksityiskohtaa en havainnut mutta ehkä skippasin rivin liikaa yli jossain pisteessä.
____
Tässä on mietteeni tällä kertaa, mutta aika paljon tässä olikin. Toivottavasti kysymykseni eivät ole tyhmiä tai vaikeita. Kiitos jo nyt vastauksista!
Vierailija- Vierailija
Vs: Mietepyyri
*vajoaa maan alle*
.......tätä puutteitten määäräää......
.......tätä puutteitten määäräää......
Kalmankukka- Gamemaster
- Viestien lukumäärä : 595
Join date : 20.03.2010
Ikä : 32
Paikkakunta : Turku
Vs: Mietepyyri
Kalmankukka kirjoitti:*vajoaa maan alle*
.......tätä puutteitten määäräää......
Tuota.. anteeksi. :'D
Tiedän, että kyselen todella outoja/vaikeita asioita, joita kukaan muu ei yleensä edes mietiä. Siinä määrin kysymykseni ovatkin aika turhia/tyhmiä.
Tässä suhteessa puutteellisuus ei ole niin vakavaa, ja onhan se hyvä että ihmiset kyselevät ja tuovat erikoisiakin seikkoja esiin, siihänä se kehittäminen lähtee ja onnistuu.
Tai jos tarkoitit, että kysymykseni ja ajatukseni ovat tosi puutteellisia ja tyhmiä niin silloin kai tuota.. palaan siihen kun sanoin "anteeksi".
Vierailija- Vierailija
Vs: Mietepyyri
Hyvä, että tulee jäsennellysti ideoita! Suuremmat kysymykset jätän Kalmikselle, mutta magiaan lähden samantien vastaamaan! Äänimagian Kai-setä onnistui juuri luomaan uudella hahmollaan (linkki tässä http://ayselchima.foorumini.com/t121-ailen-pell ) ilman kautta, emmekä me sitä kieltäneet, oli vallan mainio idea ja ilmahan todellakin vaikuttaa äänen kulkuun.
Kipumagiaan voin Warhammer 40k:ta Tyranideilla pelanneena antaa ideaa mielimagian kautta: mielihän todellisuudessa toimii hermojen kautta kulkevien sähköimpulssien avulla ja hermoihin kuuluu myös kipu. Joten vahvempi mielimaagi voi varmasti vääntää parhaimmillaan ruumiin jokaisen kipureseptorin täydelle volyymille (eräs taika tosiaan WH40K:n Tyranideillä, mikä viehättää sadistista puoltani hyvin paljon, pitää hyödyntää Phebioksessa...), problem solved!.. i hope...
Kutsuntamagia jää luultavasti toteutumatta, demonienhan kanssa tehdään jo sopimuksia, mutta yleensä demoni vain yhdistyy ihmisen kanssa ja syö tämän sielun tai jotain muuta yhtä iloista. Mutta elukoita ei välttämättä saada poksahtamaan tyhjästä ilmasta. Tosin jokaisella magialla voi kutsua vaikka mitä aseita esim. tulishurikeneja, kivimiekka, puhdasta ilmaa oleva nuoli jne...
Siunattuihin vastaessa viittaan maailmateksteihin, joissa kerrotaan, että Ayselia eniten rukoilevat saavat eniten Ayselin huomiota. Oman hahmoni Edwin Ferhewin isä Gradnos (Edwinin hahmokuvaus omassa allekirjoituksessani), joka on menestynein elossaoleva demoninmetsästäjä, uhraa joka kerta ennen metsästysretkiään Ayselille jotain (kerran meinasi poikansa uhrata, mutta päätyi vippaamaan vaan silmät) ja saa näin voimansa, mistä todellakin koituu harmia: Gradnos joutuu usein demonien hyökkäämäksi, mutta niin jää myös Edwin, jonka veressä tuoksahtaa Gradnos. Ja luultavimmin tämä ei ole poikkeuksellista demoninmetsästäjien keskuudessa. Myös papit ovat Ayselin suosiossa.
Demonien hyviksi vastineiksi voisi ajatella myös heikoimpia jumalia, nymfejä ja muita henkiolentoja Aysiassa, jotka ovat suunnilleen yhtä vahvoja kuin demonit. Myös demonit voivat päästä hyvin voimakkaiden jumalten tasolle, sillä onhan maailmassa määritelty myös demonijumalien olemassaolo.
Kaikki nämä eivät ikävä kyllä lue kovin tarkkaan maailmassa, mutta aina puutteita jää kun on hyvin laaja maailma ^^' Mutta ehdotuksillahan juuri asiat paranee :]
Kipumagiaan voin Warhammer 40k:ta Tyranideilla pelanneena antaa ideaa mielimagian kautta: mielihän todellisuudessa toimii hermojen kautta kulkevien sähköimpulssien avulla ja hermoihin kuuluu myös kipu. Joten vahvempi mielimaagi voi varmasti vääntää parhaimmillaan ruumiin jokaisen kipureseptorin täydelle volyymille (eräs taika tosiaan WH40K:n Tyranideillä, mikä viehättää sadistista puoltani hyvin paljon, pitää hyödyntää Phebioksessa...), problem solved!.. i hope...
Kutsuntamagia jää luultavasti toteutumatta, demonienhan kanssa tehdään jo sopimuksia, mutta yleensä demoni vain yhdistyy ihmisen kanssa ja syö tämän sielun tai jotain muuta yhtä iloista. Mutta elukoita ei välttämättä saada poksahtamaan tyhjästä ilmasta. Tosin jokaisella magialla voi kutsua vaikka mitä aseita esim. tulishurikeneja, kivimiekka, puhdasta ilmaa oleva nuoli jne...
Siunattuihin vastaessa viittaan maailmateksteihin, joissa kerrotaan, että Ayselia eniten rukoilevat saavat eniten Ayselin huomiota. Oman hahmoni Edwin Ferhewin isä Gradnos (Edwinin hahmokuvaus omassa allekirjoituksessani), joka on menestynein elossaoleva demoninmetsästäjä, uhraa joka kerta ennen metsästysretkiään Ayselille jotain (kerran meinasi poikansa uhrata, mutta päätyi vippaamaan vaan silmät) ja saa näin voimansa, mistä todellakin koituu harmia: Gradnos joutuu usein demonien hyökkäämäksi, mutta niin jää myös Edwin, jonka veressä tuoksahtaa Gradnos. Ja luultavimmin tämä ei ole poikkeuksellista demoninmetsästäjien keskuudessa. Myös papit ovat Ayselin suosiossa.
Demonien hyviksi vastineiksi voisi ajatella myös heikoimpia jumalia, nymfejä ja muita henkiolentoja Aysiassa, jotka ovat suunnilleen yhtä vahvoja kuin demonit. Myös demonit voivat päästä hyvin voimakkaiden jumalten tasolle, sillä onhan maailmassa määritelty myös demonijumalien olemassaolo.
Kaikki nämä eivät ikävä kyllä lue kovin tarkkaan maailmassa, mutta aina puutteita jää kun on hyvin laaja maailma ^^' Mutta ehdotuksillahan juuri asiat paranee :]
Donray- Kirjoitusten haltija
- Viestien lukumäärä : 106
Join date : 20.03.2012
Ikä : 32
Vs: Mietepyyri
Lisääntyminen:
Yleinen lakihan on, että mitä pidempi-ikäinen laji, sitä hedelmättömämpi se on, koska yksilöiden eläessä pitkään ei ole tarvetta kiihkeälle lisääntymiselle. Epäilen kyllä, että raskaus kestäisi ihmisraskautta pidempään, koska sille ei sinänsä ole mitään syytä - haltiathan kuitenkin vaikkapa paranevat haavoistaan yhtä nopeasti kuin ihmiset ja heillä on yhtä nopea aineenvaihdunta, ainakin ymmärtääkseni.
Leijonan ja tiikerin risteytyksissä ja vastaavissahan taitaa olla usein niin, että vain jompi kumpi sukupuoli on yleensä lisääntymiskykyinen, tai kaikki jälkeläiset ovat lisääntymiskykyisiä joko normaalisti tai hieman heikommin, tai kaikki ovat lisääntymiskyvyttömiä. Luonnossa tässä on valtavasti variaatiota, ja taikuus vaikuttaa tietenkin asiaan arvaamattomin tavoin. Mielenkiintoista on myös sen ajatteleminen, mitkä kansat voisivat risteytyä keskenään noin genetiikan kannalta, mutta jotka eivät siihen fyysisesti pysty epäyhteensopivien sukuelinten takia. Tiedättehän, peniksiä ja vulvia on valtavasti erilaisia :'D
Seksuaalisuus:
Ahh, lisää seksiä <3
Keskiajalla itse asiassahan homoseksuaalisuus ja transsukupuolisuus (joka ei toisaalta ole seksuaalisuutta ollenkaan) olivat yllättävän yleisiä, mutta niistä ei puhuttu, niille ei ollut "omaa kieltä", joten ne vaikuttivat keskiaikaisen dualistisen aate/käsityssysteemin ulkopuolella. Minulla on tuossa viereisessä hyllyssä kokonainen kirja, jossa on tutkittu keskiajan naistenvälistä rakkautta ja seksiä - uskonnon harjoittaminen varsinkin oli nunnilla tavallaan automaattisesti homoseksuaalisuusväritteistä, koska miehisen homoseksuaalisuuden välttämiseksi Kristuksen haavoista tuli vaginoita, jottei pappien harras yhteys menisi liian homoksi, mutta ne eivät "muuttuneet takaisin" kun oli kyse naisuskovaisista noin retorisesti... Mistä tuli mieleeni, että kun täällä on jumalatar ja kaikki papit ovat naisia, täällä on uskonnossa tavallaan homoseksuaalinen asetelma, haha :'D
Transsukupuolisuuttahan on ilman leikkauksiakin, ja keskiajalla on ollut monia tapauksia, joissa henkilö on elänyt vastakkaisen sukupuolen edustajana vuosikausia, harrastanut seksiä ja kaikkea, kunnes on lopulta paljastunut viranomaisille (olin tästä kertovalla luennolla taannoin). Naisten ristiinpukeutuminen nähtiin jopa hyväksyttävänä, jos sille oli kunnolliset perustelut, kuten naamioituminen vaaran välttämiseksi, ja monissa pyhimystarinoissa on ristiinpukeutuvia naisia. Taikuudella henkilö pystyy varmasti muokkaamaan sukupuolista ulosantiaan valtavasti, ja mitä lääketieteeseen tulee, keskiajan arabialaisessa kulttuuripiirissä osattiin tehdä sarveiskalvonleikkaus, ainakin ellei nippelitietomuistini petä, ja Aysiahan taitaa olla sydänkeskiaikaa kehittyneempi, ehkä lähempänä renessanssia? Näistä pääsee myös todella nopeasti käsityksiin sukupuolesta, sukupuolisuudesta, sukupuolirooleista ja niiden pysyvyydestä.
Ahh, pedofilia-ajatukseen ja nuorten tyttöjen naittamiseen tuli mieleen myös pederastia. Kreikassa ja Japanissahan oli tapana muodostaa nuoresta pojasta ja aikuisesta miehestä muodostuvia pareja, joita ei nähty sinänsä homoseksuaalisiksi. Sekin on yksi ihan harkinnan arvoinen kulma tähän pohdintaan.
Magia:
Magiaehdotukset kuulostavat minusta melko hyvältä, kipumagian rinnalle tuli tietenkin mieleen sekä parantava että hyökkäävä magianala, joka keskittyy kudosten manipulointiin niin hyvässä kuin pahassa. Ikään kuin veri/lihas/luumagia. Äänimagian voisi käsittää ilmamagian alalajina, koska äänihän on aaltoja ilmassa. Vedessä ilmamaagi ei toisaalta voisi tätä äänimanipulaatiota tehdä, mutta kuitenkin...
Siunatut:
Olisi way cool ottaa mukaan siunattuja/ihmeittentekijöitä/pyhimyksiä pappisväen ulkopuolella! Tosin tämä mielipide pohjautuu vain puhtaasti siihen, että rakastan pyhimystarusysteemien käyttöä fantasiassa. Vähän tämänkaltaista juttua taitaa olla jo ilmassa tosiaan, mutta hieman tarkennusta siihen olisi aina mielenkiintoista saada.
Yleinen lakihan on, että mitä pidempi-ikäinen laji, sitä hedelmättömämpi se on, koska yksilöiden eläessä pitkään ei ole tarvetta kiihkeälle lisääntymiselle. Epäilen kyllä, että raskaus kestäisi ihmisraskautta pidempään, koska sille ei sinänsä ole mitään syytä - haltiathan kuitenkin vaikkapa paranevat haavoistaan yhtä nopeasti kuin ihmiset ja heillä on yhtä nopea aineenvaihdunta, ainakin ymmärtääkseni.
Leijonan ja tiikerin risteytyksissä ja vastaavissahan taitaa olla usein niin, että vain jompi kumpi sukupuoli on yleensä lisääntymiskykyinen, tai kaikki jälkeläiset ovat lisääntymiskykyisiä joko normaalisti tai hieman heikommin, tai kaikki ovat lisääntymiskyvyttömiä. Luonnossa tässä on valtavasti variaatiota, ja taikuus vaikuttaa tietenkin asiaan arvaamattomin tavoin. Mielenkiintoista on myös sen ajatteleminen, mitkä kansat voisivat risteytyä keskenään noin genetiikan kannalta, mutta jotka eivät siihen fyysisesti pysty epäyhteensopivien sukuelinten takia. Tiedättehän, peniksiä ja vulvia on valtavasti erilaisia :'D
Seksuaalisuus:
Ahh, lisää seksiä <3
Keskiajalla itse asiassahan homoseksuaalisuus ja transsukupuolisuus (joka ei toisaalta ole seksuaalisuutta ollenkaan) olivat yllättävän yleisiä, mutta niistä ei puhuttu, niille ei ollut "omaa kieltä", joten ne vaikuttivat keskiaikaisen dualistisen aate/käsityssysteemin ulkopuolella. Minulla on tuossa viereisessä hyllyssä kokonainen kirja, jossa on tutkittu keskiajan naistenvälistä rakkautta ja seksiä - uskonnon harjoittaminen varsinkin oli nunnilla tavallaan automaattisesti homoseksuaalisuusväritteistä, koska miehisen homoseksuaalisuuden välttämiseksi Kristuksen haavoista tuli vaginoita, jottei pappien harras yhteys menisi liian homoksi, mutta ne eivät "muuttuneet takaisin" kun oli kyse naisuskovaisista noin retorisesti... Mistä tuli mieleeni, että kun täällä on jumalatar ja kaikki papit ovat naisia, täällä on uskonnossa tavallaan homoseksuaalinen asetelma, haha :'D
Transsukupuolisuuttahan on ilman leikkauksiakin, ja keskiajalla on ollut monia tapauksia, joissa henkilö on elänyt vastakkaisen sukupuolen edustajana vuosikausia, harrastanut seksiä ja kaikkea, kunnes on lopulta paljastunut viranomaisille (olin tästä kertovalla luennolla taannoin). Naisten ristiinpukeutuminen nähtiin jopa hyväksyttävänä, jos sille oli kunnolliset perustelut, kuten naamioituminen vaaran välttämiseksi, ja monissa pyhimystarinoissa on ristiinpukeutuvia naisia. Taikuudella henkilö pystyy varmasti muokkaamaan sukupuolista ulosantiaan valtavasti, ja mitä lääketieteeseen tulee, keskiajan arabialaisessa kulttuuripiirissä osattiin tehdä sarveiskalvonleikkaus, ainakin ellei nippelitietomuistini petä, ja Aysiahan taitaa olla sydänkeskiaikaa kehittyneempi, ehkä lähempänä renessanssia? Näistä pääsee myös todella nopeasti käsityksiin sukupuolesta, sukupuolisuudesta, sukupuolirooleista ja niiden pysyvyydestä.
Ahh, pedofilia-ajatukseen ja nuorten tyttöjen naittamiseen tuli mieleen myös pederastia. Kreikassa ja Japanissahan oli tapana muodostaa nuoresta pojasta ja aikuisesta miehestä muodostuvia pareja, joita ei nähty sinänsä homoseksuaalisiksi. Sekin on yksi ihan harkinnan arvoinen kulma tähän pohdintaan.
Magia:
Magiaehdotukset kuulostavat minusta melko hyvältä, kipumagian rinnalle tuli tietenkin mieleen sekä parantava että hyökkäävä magianala, joka keskittyy kudosten manipulointiin niin hyvässä kuin pahassa. Ikään kuin veri/lihas/luumagia. Äänimagian voisi käsittää ilmamagian alalajina, koska äänihän on aaltoja ilmassa. Vedessä ilmamaagi ei toisaalta voisi tätä äänimanipulaatiota tehdä, mutta kuitenkin...
Siunatut:
Olisi way cool ottaa mukaan siunattuja/ihmeittentekijöitä/pyhimyksiä pappisväen ulkopuolella! Tosin tämä mielipide pohjautuu vain puhtaasti siihen, että rakastan pyhimystarusysteemien käyttöä fantasiassa. Vähän tämänkaltaista juttua taitaa olla jo ilmassa tosiaan, mutta hieman tarkennusta siihen olisi aina mielenkiintoista saada.
Vierailija- Vierailija
Vs: Mietepyyri
Hedelmällisyydestä: Ei, en ole ajatellut asiaa. Nopeasti ajatusta kyhäiltyäni, päädyin seuraavanlaiseen tulokseen: haltiat, ihmiset ja kääpiöt ovat kaikki kantaperimältään samanlaisia kaksijalkaisia olentoja. He kaikki pystyvät lisääntymään keskenään ja samaan lisääntymiskykyisiä jälkeläisä, mikä siis määritelmän mukaan tekee heistä kaikista saman lajin. Haltioiden eroavaisuus ihmisiin tulee juurikin magiasta: heidän perimässään on taikuutta enemmän kuin ihmisillä, joka muuttaa hieman heidän ulkonäköään ja elinikäänsä. Biologiset toiminnot pelittävät samalla lailla kuin muillakin kaksijalkaisilla tovereillaan: yhdeksän kuukauden raskaus jne. Haltiat kasvavat aikuiseksi kaksi kertaa hitaammin, ja näin ollen saavuttavat sukukypsyyden puolet pidemmän ajan päästä. Jos ihmisnainen alkaa vuotaa verta siinä 12-14-vuotiaana, niin haltianaisella sama ilmiö tapahtuu siinä 25 ikavuoden kieppeillä.
Lapsien vähäisyys riippuu ainakin osittain kultuurellisista tekijöistä. Haltioiden libido on hieman hiljaisempi, eikä perhe-elämä houkuttele. Heitä kiinnostavat paljon enemmän tiede, taide ja kastematojen sielunelämä, kuin omien haltiatoukkien hankkiminen. Muutenkin mielessäni on ollut napata parisataa vuotta haltioiden maksimieliniästä pois.
Seksuaalisuus: Jälleen kerran tiedossa on pikaisen aivoriihen tulos. Olen puolitietoisesti jättänyt asian syrjemmälle, ja ajatellut perehtyväni asiaan vasta kun foorumille ilmestyy ensimmäinen ihkuyaoibishie.
Haltiat rakastavat perinteitä, joten perinteisistä sukupuolirooleista poikkeavat yksilöt saavat ehkä enemmän paheksuntaa osakseen heidän joukossaan kuin ihmisten. Kunnia on haltioille tärkeää, ja homoseksuaali tai transvestiitti häpäisee koko sukunsa outoudellaan.
Yleisesti seksuaalisesti poikkeavista ei tykätä, mutta ei heitä suoraan lynkatakkaan. Niin pitkään kun vaikuttaa siltä, että joukkoon ei ole sekoontunut mitään demonista, outolinnut leimataan vain yhteiskunnan pohjasakaksi, ja heille käännetään selkä hyvin nopeasti.
Pedofilian raja on häilyvä, sillä heti kun nuori/teini näyttää vähänkin kasvaneelta, hän on jo täysin kykenevä seksuaalisiin akteihin. Ihan selvästi lapsien kanssa touhuamista ei suvaita, mutta heti kun esim. tytöllä alkaa ensimmäiset kuukautiset, on hän muiden silmissä aikuinen ja vapaa menemään naimisiin.
Donrayn viestiin viitaten: AyselChimassa on jonkseenkin paljon tietoa olemassa, joka on vain minun, Donrayn ja muiden päässä, jonka kanssa tuppaan asioista puhumaan. Kyllä, tämä on virhe, joka tulisi korjata pikimmmiten.
Donrayn viestiin lisäten: tuollainen fyysistä vahinkoa tekevä elementti oli ihan alunperin mukana (AC:n magiasysteemi on mukaelma ikivanhasta fantasiakirjamaailmastani) nimellä veren elementti. Sen hallitsija pystyi nimensä mukana kontrolloimaan kaikkea elävää ja fyysistä. Verta ja suolenpätkiä siis. Mm. se on jätetty pois siksi, että yhdeksän on tosi nasta luku.
Siunatuista: Donray unohti mainita soturipapit, jotka ovat käytännössä Ayselin voiman inkarnaatioita, jotka liitävät taistelukentän yllä rukouksia karjuen ja lehmänkokoisia pyhiä sotavasaroitaan heilutellen.
Lapsien vähäisyys riippuu ainakin osittain kultuurellisista tekijöistä. Haltioiden libido on hieman hiljaisempi, eikä perhe-elämä houkuttele. Heitä kiinnostavat paljon enemmän tiede, taide ja kastematojen sielunelämä, kuin omien haltiatoukkien hankkiminen. Muutenkin mielessäni on ollut napata parisataa vuotta haltioiden maksimieliniästä pois.
Seksuaalisuus: Jälleen kerran tiedossa on pikaisen aivoriihen tulos. Olen puolitietoisesti jättänyt asian syrjemmälle, ja ajatellut perehtyväni asiaan vasta kun foorumille ilmestyy ensimmäinen ihkuyaoibishie.
Haltiat rakastavat perinteitä, joten perinteisistä sukupuolirooleista poikkeavat yksilöt saavat ehkä enemmän paheksuntaa osakseen heidän joukossaan kuin ihmisten. Kunnia on haltioille tärkeää, ja homoseksuaali tai transvestiitti häpäisee koko sukunsa outoudellaan.
Yleisesti seksuaalisesti poikkeavista ei tykätä, mutta ei heitä suoraan lynkatakkaan. Niin pitkään kun vaikuttaa siltä, että joukkoon ei ole sekoontunut mitään demonista, outolinnut leimataan vain yhteiskunnan pohjasakaksi, ja heille käännetään selkä hyvin nopeasti.
Pedofilian raja on häilyvä, sillä heti kun nuori/teini näyttää vähänkin kasvaneelta, hän on jo täysin kykenevä seksuaalisiin akteihin. Ihan selvästi lapsien kanssa touhuamista ei suvaita, mutta heti kun esim. tytöllä alkaa ensimmäiset kuukautiset, on hän muiden silmissä aikuinen ja vapaa menemään naimisiin.
Donrayn viestiin viitaten: AyselChimassa on jonkseenkin paljon tietoa olemassa, joka on vain minun, Donrayn ja muiden päässä, jonka kanssa tuppaan asioista puhumaan. Kyllä, tämä on virhe, joka tulisi korjata pikimmmiten.
Donrayn viestiin lisäten: tuollainen fyysistä vahinkoa tekevä elementti oli ihan alunperin mukana (AC:n magiasysteemi on mukaelma ikivanhasta fantasiakirjamaailmastani) nimellä veren elementti. Sen hallitsija pystyi nimensä mukana kontrolloimaan kaikkea elävää ja fyysistä. Verta ja suolenpätkiä siis. Mm. se on jätetty pois siksi, että yhdeksän on tosi nasta luku.
Siunatuista: Donray unohti mainita soturipapit, jotka ovat käytännössä Ayselin voiman inkarnaatioita, jotka liitävät taistelukentän yllä rukouksia karjuen ja lehmänkokoisia pyhiä sotavasaroitaan heilutellen.
Kalmankukka- Gamemaster
- Viestien lukumäärä : 595
Join date : 20.03.2010
Ikä : 32
Paikkakunta : Turku
Vs: Mietepyyri
Kalmankukka kirjoitti:Seksuaalisuus: Jälleen kerran tiedossa on pikaisen aivoriihen tulos. Olen puolitietoisesti jättänyt asian syrjemmälle, ja ajatellut perehtyväni asiaan vasta kun foorumille ilmestyy ensimmäinen ihkuyaoibishie.
Nyt on siis täydellinen aika, kun Ailen on mukana! :'D
En kyllä ymmärrä, miksi suvaitsevaiset haltiat olisivat sitten seksuaalisuuden kohdalla yhtäkkiä umpimielisempiä. Jos heille lisääntyminen ei ole niin tärkeää eikä libido suuri, luulisi, että johdonmukaisena seurauksena he arvostavat enemmän yksilöiden välistä henkistä yhteyttä, ja varsinkin (ulkopuolisten silmiin) platoninen, henkevä rakkaus, hellyys ja yhteys samaakin sukupuolta olevien yksilöitten välillä olisi ihan no big deal.
Niin transvetismi kuin transsukupuolisuuskin olisi todennäköisesti Aysiassa hyväksytympää kuin vaikkapa Euroopan keskiajalla, kun täällä ilmeisesti naiset saavat käyttää housuja ja sukupuolten tasa-arvo on suhteellisen hyvällä mallilla? Sellaisen kuvan ainakin sain.
Mielenkiintoista seksuaalisuuteen liittyen on myös se, että suurimman osan länsimaista taidehistoriaa on vallannut hyvin ilmiselvästikin homoseksuaalinen kauniiden nuorukaisten ylistys. Onko mitään ajatuksia taiteesta ja taiteenfilosofiasta jo olemassa? :'D Kuulisin niistä mieluusti.
Vierailija- Vierailija
Vs: Mietepyyri
Seksuaalisuus: Jälleen kerran tiedossa on pikaisen aivoriihen tulos. Olen puolitietoisesti jättänyt asian syrjemmälle, ja ajatellut perehtyväni asiaan vasta kun foorumille ilmestyy ensimmäinen ihkuyaoibishie.
Loppupään sanavalintojen perusteella sinulla ei kai ole erityisen hyviä kokemuksia keskiverroista homohahmoista? :'D
Donrayn viestiin lisäten: tuollainen fyysistä vahinkoa tekevä elementti oli ihan alunperin mukana (AC:n magiasysteemi on mukaelma ikivanhasta fantasiakirjamaailmastani) nimellä veren elementti. Sen hallitsija pystyi nimensä mukana kontrolloimaan kaikkea elävää ja fyysistä. Verta ja suolenpätkiä siis. Mm. se on jätetty pois siksi, että yhdeksän on tosi nasta luku.
Ah, vai niin. Tässä kohtaa tosin loogisella periaattella veri menisi nopeasti veden elementin alle nykyisellä systeemillään. Tosin voisin kuvitella, että veriloitsuihin erikoistuneilla on vaikea päästä tasolle jossa voi kajota toisen vereen (niin kauan kun se on toisen kehossa) ja useimmiten he kai päätyisivät käyttämään omaa vertaan aseena. (ja kirous jos sieltä tulee ultimate emo vitsejä itsensä viiltelystä, veritaikuus on COOL! : <)
Mutta! Noin yleisesti saanut oikein hienosti valotusta siihen mitä tulinkin kyselemään. Tosin kyllä tässä varmaan ennen pitkää kupsahtaa päähän lisää pohdittavaa, eli odotas vain!
Vierailija- Vierailija
Vs: Mietepyyri
(tiedän, tuplapostaus, mutta ajattelinpas nyt että uusi asia näkyy selvemmin uudessa postissa. Olettaen että kenelläkään ei ole ollut nyt mitään lisättävää)
Tässä pohdin myös tarkemmin magiaa ylipäänsä (tosin yhä olen sillä kannalla että kaikki on oikein hyvin hoidettu ja ei ole VALITTAMISTA ainakaan). En muista havainneeni missään osiossa mainittaneen (joka voi tarkoittaa että olen sokea taukki) ennustamisen konseptia. Henkilökohtaisesti en ole yleensä suoran selvännäkemisen kannalla (koska syitä), mutta olen kokenut 'ennustamisen' enemmänkin maagisena todennäköisyyksien arvioimisena ja lukemisena.
Mutta enivei, keksiajan Euroopassa harjoitettiin erinäisiä ennustamisen metodeja, täsmälleen erinäisten mantioiden (mantia, juontuu kreikan manteia-sanasta tarkoittaen ennustusta tai profetiaa) muodossa. Aikoinaan kaikki ennustamisen muodot oli laittomia noituutena.
Elementtien kautta ennustaminen (pyromantia, geomantia, aeromantia ja hydromantia), käsistä ennustaminen (kiromantia/palmistria) ja (solis)luista ennustaminen (scapulimantia).
Lopulta, oli nekromantian jalo taito, joka perinteisesti viittaa tekniikkaan keskustella kuolleiden hengille (joka ei täten ehkä ole sananmukaisesti ennustamista, tosin uskottiin että hengillä oli suurta viisautta ja yadda-yadda). Modernissa fantasiassa nekromantia kuitenkin johtanut käsitteeseen pimeistä velhoista ja noidista jotka kohottavat epäkuolleita leposijoistaan.
Onko siis Aysiassa ennustamista? Joko suorana selvännäkönä tai ehdottamani todennäköisyyslaskennan muodossa (maaginen todennäköisyyslaskenta toki olisi eri asia kuin matematiikan käyttö noppapelissä).
Vesi ja tuli todellakin hyödyttömiä yhdessä?
Pistin merkille maininnan että vesi ja tuli eivät toimi yhteenliitettyinä, mutta tämä kummastutti minua suuresti. Kuitenkin tämä voi työttää äärimmäisen kuumaa vesihöyryä (yli sata-asteinen höyry tekee varmasti kipeää), vai onko erinäiset höyryt nesteestä riippumatta luettavissa vain veden elementtiin? (ilmaanhan en kai ihan mitä tahansa kaasuja ja höyryjä laskisi, höyryt/kaasu ja ilma ovat kuitenkin erillisiä asioita)
Sanomattakaan, että näitä voisi hyödyntää omalla tavallaan harhautuksiin ja jopa harhakuviin (vaikka näihin onkin argumentatiivisesti valon elementti). Kuitenkin ilman lämpötila- ja kosteuserot tuottavat heijastuksia, en näkisi miksei lahjakas vesi-tulimaagiiko kehittäisi tapoja luoda monimutkaisiakin loitsuja tällä periaatteella.
Periaatteessa löytäisi paljon, paljon muitakin esimerkkejä joilla nämä olisivat tehokas yhdistelmä, mutta ehkä tästä jo näkee suuntaa.
Tietenkin ymmärrän että perinteisestä näkökulmasta katsottuna tuli ja vesi tietenkään eivät ole järin hyvä yhdiselmä ja tämä menee minulta pätemisen ja nipotuksen puolelle. :'D
Metallimagia?
Usein metallin manipulointi (ja/tai magnetismi) nähdään maaelementin alalajina. Metallit kuitenkin mineraaleina ovat selkeästi jotakin maahan liittyvää, ja metallimaagikko voisi esimerkiksi muovata metallia erinäisillä tavoilla tai magneettisesti tehdä siitä hyvin raskasta tai kevyttä.
Nämä nyt ovat tällaisia pikaisia ajatuksia ja pohdintoja tämän suhteen, eikä toki siksi että olen itse aina pitänyt metallimagiasta omalla oudolla tavallaan vaikka sille löytyy suht rajallisesti käyttöä. :'D
Tilan manipulointi magialla?
Onko hypoteettisesti mahdollista, että jossakin Aysiassa olisi magiaa tai tekniikkoja manipuloida tilaa. Esim. luoda lumottu laukkuja jotka ovat sisältä paljon tilavampia, mutta säilyttävät maagisesti ulkoiseen kokoonsa liittyvän keveyden. Samanlaista manipulaatiota voisi liittää pienemmin esim. kirjaan (samalla tällainen magia voisi helposti kätkeä tietoa jos toinen ei tietäisi kuinka kirjaa luetaan) tai telttaan (pienessä telttakyhäelmässä voisi olla kookas asumus sisällä) tai vaikkapa miekan kätkeminen pieneen tuppeen. Toki tällaiset maagiset luomukset ja loitsut olisivat oletettavastikin erittäin haastavia. Mutta spatiaalimanipulaatio olisi lahjakkaalle avuksi taistelussakin. (teleportaatioloitsuista onkin jo puhuttu, mutta...)
Antimagia?
Näin lyhyesti, onko magiaa joka suojaa magialta tai tuhoaa muuta magiaa / estää sen käytön? Näin yksinkertaisestikin asetettuna. :'D
Mielenterveys ja sen huolto
Kuinka mielenterveydelliset ongelmat nähdään ja hoidetaan? Vanhemmanaikaisessa asetelmassa voisi kuvitella tällaisten olevan jotain joista epäillään usein demoneja - tietenkin varmasti myös tällaisista ongelmista kärsivät yritettäneen saada jonkun eteen joka voi varmentaa ongelman alkuperän.
Mutta ennenaikaan silloin kun ongelmaa ei "hoidettu" kotikonstein, ei-niin-epätyypillisesti lukitsemalla sairas pois näkyvistä ja kuuluvista (Espanjan Johanna Mielipuolinen vietti yli puolet elämästään teljettynä linnantorniin), saatettiin potilaat kuskata kaikki pois kaikkien näkyvistä ja kuuluvista 'hoitoloihin', joissa usein oli hyvin karut olot ja puutteellinen apu.
1800-luvulla kehitettiin lobotomia, jossa potilaalta leikattiin irti osa aivoista ja lakkautettiin oireet (Tosin samalla paljon muutakin), argumentatiivisesti Aysian teknologia on "liian alkeellista", toisaalta lobotomia on perusluonteeltaan melko alkeellinne ja primitiivinen operaatio.
Tietenkin voi nähdä että mielimagiaa käytetään tapana tutkia ja hoitaa mielenterveysongelmia. Asiassa toki voisi kuvitella sivuvaikutuksensa kuten riski että maagi nappaa vian vain itselleen ja ollaan nollapisteessä tai miinuksella.
Voi myös olla, että kenties Aysia on sosiaalisesti kehittynyt pisteeseen, jossa tiedostetaan että henkisiä ongelmia ja mielenterveyttä tulee hoitaa vakavasti, kärsivällisesti ja asiallisin, potilaalle turvallisin keinoin.
Keinotekoinen elämä?
Onko Aysiassa magiaa jolla luodaan ns. keinotekoista elämää?
Lähtien jos perusasteella ns. golemeista, eli jostakin aineesta (olkoon savi, puu, jokin metalli, kivi, liha, jne.) rakennettu olento, jotka usein kuvataan melko simplistisiksi, ja ne rakennettaan yleensä hyvin selkeään tarkoitukseen joka ei sisällä kovin montaa osa-aluetta tai alaosioita.
Sitten on keskiajan alkemistien konsepti homunculista, eli keinotekoisesta ihmisestä (tai ylipäänsä älykkäästä elämänmuodosta). Homunculejen sanotaan olevan hyvin monimutkaisia, älykkäitä, potentiaalisia ja kykeneviä. Kuitenkin fantasianäkökulmasta voisi kuvitella että homunculin luominen ei olisi erityisen yksinkertaista, kenties ne olisivat monimutkaisuudestaan huolimatta väliiaikaisia, tai ne olisi ilmiselvästi sidottu luojaansa ja tämän tahtoon. Usein mytiikassa ja tarinoissa homunuclit ja näiden erinäiset kulttuurivastineet eivät ole kykeneviä vapaaseen tahtoon ja omiin valintoihinsa ennen kuin saavat oman sielun.
__
Aaah! Tässä oli taas tavaraa, lisää varmana tulee ennen pitkää ja toivottavasti en aja ketään hulluksi tai harmaantumaan. :'D
Tässä pohdin myös tarkemmin magiaa ylipäänsä (tosin yhä olen sillä kannalla että kaikki on oikein hyvin hoidettu ja ei ole VALITTAMISTA ainakaan). En muista havainneeni missään osiossa mainittaneen (joka voi tarkoittaa että olen sokea taukki) ennustamisen konseptia. Henkilökohtaisesti en ole yleensä suoran selvännäkemisen kannalla (koska syitä), mutta olen kokenut 'ennustamisen' enemmänkin maagisena todennäköisyyksien arvioimisena ja lukemisena.
Mutta enivei, keksiajan Euroopassa harjoitettiin erinäisiä ennustamisen metodeja, täsmälleen erinäisten mantioiden (mantia, juontuu kreikan manteia-sanasta tarkoittaen ennustusta tai profetiaa) muodossa. Aikoinaan kaikki ennustamisen muodot oli laittomia noituutena.
Elementtien kautta ennustaminen (pyromantia, geomantia, aeromantia ja hydromantia), käsistä ennustaminen (kiromantia/palmistria) ja (solis)luista ennustaminen (scapulimantia).
Lopulta, oli nekromantian jalo taito, joka perinteisesti viittaa tekniikkaan keskustella kuolleiden hengille (joka ei täten ehkä ole sananmukaisesti ennustamista, tosin uskottiin että hengillä oli suurta viisautta ja yadda-yadda). Modernissa fantasiassa nekromantia kuitenkin johtanut käsitteeseen pimeistä velhoista ja noidista jotka kohottavat epäkuolleita leposijoistaan.
Onko siis Aysiassa ennustamista? Joko suorana selvännäkönä tai ehdottamani todennäköisyyslaskennan muodossa (maaginen todennäköisyyslaskenta toki olisi eri asia kuin matematiikan käyttö noppapelissä).
Vesi ja tuli todellakin hyödyttömiä yhdessä?
Pistin merkille maininnan että vesi ja tuli eivät toimi yhteenliitettyinä, mutta tämä kummastutti minua suuresti. Kuitenkin tämä voi työttää äärimmäisen kuumaa vesihöyryä (yli sata-asteinen höyry tekee varmasti kipeää), vai onko erinäiset höyryt nesteestä riippumatta luettavissa vain veden elementtiin? (ilmaanhan en kai ihan mitä tahansa kaasuja ja höyryjä laskisi, höyryt/kaasu ja ilma ovat kuitenkin erillisiä asioita)
Sanomattakaan, että näitä voisi hyödyntää omalla tavallaan harhautuksiin ja jopa harhakuviin (vaikka näihin onkin argumentatiivisesti valon elementti). Kuitenkin ilman lämpötila- ja kosteuserot tuottavat heijastuksia, en näkisi miksei lahjakas vesi-tulimaagiiko kehittäisi tapoja luoda monimutkaisiakin loitsuja tällä periaatteella.
Periaatteessa löytäisi paljon, paljon muitakin esimerkkejä joilla nämä olisivat tehokas yhdistelmä, mutta ehkä tästä jo näkee suuntaa.
Tietenkin ymmärrän että perinteisestä näkökulmasta katsottuna tuli ja vesi tietenkään eivät ole järin hyvä yhdiselmä ja tämä menee minulta pätemisen ja nipotuksen puolelle. :'D
Metallimagia?
Usein metallin manipulointi (ja/tai magnetismi) nähdään maaelementin alalajina. Metallit kuitenkin mineraaleina ovat selkeästi jotakin maahan liittyvää, ja metallimaagikko voisi esimerkiksi muovata metallia erinäisillä tavoilla tai magneettisesti tehdä siitä hyvin raskasta tai kevyttä.
Nämä nyt ovat tällaisia pikaisia ajatuksia ja pohdintoja tämän suhteen, eikä toki siksi että olen itse aina pitänyt metallimagiasta omalla oudolla tavallaan vaikka sille löytyy suht rajallisesti käyttöä. :'D
Tilan manipulointi magialla?
Onko hypoteettisesti mahdollista, että jossakin Aysiassa olisi magiaa tai tekniikkoja manipuloida tilaa. Esim. luoda lumottu laukkuja jotka ovat sisältä paljon tilavampia, mutta säilyttävät maagisesti ulkoiseen kokoonsa liittyvän keveyden. Samanlaista manipulaatiota voisi liittää pienemmin esim. kirjaan (samalla tällainen magia voisi helposti kätkeä tietoa jos toinen ei tietäisi kuinka kirjaa luetaan) tai telttaan (pienessä telttakyhäelmässä voisi olla kookas asumus sisällä) tai vaikkapa miekan kätkeminen pieneen tuppeen. Toki tällaiset maagiset luomukset ja loitsut olisivat oletettavastikin erittäin haastavia. Mutta spatiaalimanipulaatio olisi lahjakkaalle avuksi taistelussakin. (teleportaatioloitsuista onkin jo puhuttu, mutta...)
Antimagia?
Näin lyhyesti, onko magiaa joka suojaa magialta tai tuhoaa muuta magiaa / estää sen käytön? Näin yksinkertaisestikin asetettuna. :'D
Mielenterveys ja sen huolto
Kuinka mielenterveydelliset ongelmat nähdään ja hoidetaan? Vanhemmanaikaisessa asetelmassa voisi kuvitella tällaisten olevan jotain joista epäillään usein demoneja - tietenkin varmasti myös tällaisista ongelmista kärsivät yritettäneen saada jonkun eteen joka voi varmentaa ongelman alkuperän.
Mutta ennenaikaan silloin kun ongelmaa ei "hoidettu" kotikonstein, ei-niin-epätyypillisesti lukitsemalla sairas pois näkyvistä ja kuuluvista (Espanjan Johanna Mielipuolinen vietti yli puolet elämästään teljettynä linnantorniin), saatettiin potilaat kuskata kaikki pois kaikkien näkyvistä ja kuuluvista 'hoitoloihin', joissa usein oli hyvin karut olot ja puutteellinen apu.
1800-luvulla kehitettiin lobotomia, jossa potilaalta leikattiin irti osa aivoista ja lakkautettiin oireet (Tosin samalla paljon muutakin), argumentatiivisesti Aysian teknologia on "liian alkeellista", toisaalta lobotomia on perusluonteeltaan melko alkeellinne ja primitiivinen operaatio.
Tietenkin voi nähdä että mielimagiaa käytetään tapana tutkia ja hoitaa mielenterveysongelmia. Asiassa toki voisi kuvitella sivuvaikutuksensa kuten riski että maagi nappaa vian vain itselleen ja ollaan nollapisteessä tai miinuksella.
Voi myös olla, että kenties Aysia on sosiaalisesti kehittynyt pisteeseen, jossa tiedostetaan että henkisiä ongelmia ja mielenterveyttä tulee hoitaa vakavasti, kärsivällisesti ja asiallisin, potilaalle turvallisin keinoin.
Keinotekoinen elämä?
Onko Aysiassa magiaa jolla luodaan ns. keinotekoista elämää?
Lähtien jos perusasteella ns. golemeista, eli jostakin aineesta (olkoon savi, puu, jokin metalli, kivi, liha, jne.) rakennettu olento, jotka usein kuvataan melko simplistisiksi, ja ne rakennettaan yleensä hyvin selkeään tarkoitukseen joka ei sisällä kovin montaa osa-aluetta tai alaosioita.
Sitten on keskiajan alkemistien konsepti homunculista, eli keinotekoisesta ihmisestä (tai ylipäänsä älykkäästä elämänmuodosta). Homunculejen sanotaan olevan hyvin monimutkaisia, älykkäitä, potentiaalisia ja kykeneviä. Kuitenkin fantasianäkökulmasta voisi kuvitella että homunculin luominen ei olisi erityisen yksinkertaista, kenties ne olisivat monimutkaisuudestaan huolimatta väliiaikaisia, tai ne olisi ilmiselvästi sidottu luojaansa ja tämän tahtoon. Usein mytiikassa ja tarinoissa homunuclit ja näiden erinäiset kulttuurivastineet eivät ole kykeneviä vapaaseen tahtoon ja omiin valintoihinsa ennen kuin saavat oman sielun.
__
Aaah! Tässä oli taas tavaraa, lisää varmana tulee ennen pitkää ja toivottavasti en aja ketään hulluksi tai harmaantumaan. :'D
Vierailija- Vierailija
Vs: Mietepyyri
Pystyykö täällä muuttamaan magialla omaa ulkomuotoaan, niinku hiukan, esim. kasvattamaan omista kulmahampaista suuremmat jen?
Vierailija- Vierailija
Vs: Mietepyyri
Holly: vastaus löytyy ihan magia kohdaasta, muodonmuutokset-alaotskon kohdalta. Vastaus on kyllä.
Ja Hanzzenen: Pitäisin lähes kaikkia mainitsemiasi asioita yksittäisinä loitsuina, joista en nää mitään syytä kirjoittaa sen enempää. Mainitsemasi asiat voisi hyvin laskea sen mystisen noituuden alle. Jos joku pelaaja haluaa hahmolleen mystisiä taikuuskykyjä, hän saa itse keksiä miten ne toimivat.
Ennustaminen: kuuluu noituuden piiriin. On pelaajan itsensä päätettävissä miten hahmo ennustamisen tekee, millä keinoin ja miten siihen suhtaudutaan.
Vesi ja tulimagia: mainitsemasi asia on poikkeustaito, jota pidän myös yksittäisenä loitsuna. Pelaajat saavat itse keksiä uusia loitsuja hahmoilleen. En näe tarpeelliseksi listata viralliseen tieto-osioon kaikkia mahdollisia loitsuja, jonnekkin Tarinoita Aysiasta -osioon, tai sinne kuuluisaan suunnitteilla olevaan infopläjäysosioon saa kirjoitella hahmo/kykyideota muiden pelaajien käytettäväksi niin paljon kuin haluaa.
Metallimagia: mielestäni ei kaipaa omaa elementtiä, maan elementti riittänee. Ei jääloitsuillekaan ole omaa elementtiä, ne tehdään veden elementin kautta.
Tilaloitsu: Pitäisi tätä mielimagiana tai noituutena. Tai miksei vaikka jonain ihan perus maaloitsunakin; loitsulla voisi tehdä rakennuksen tms. ja kontrolloida täysin sitä, miten muut näkevät ja kokevat sen.
Antimagia: No vahvempi maagi voittaa heikomman ja voi varmaan estää tätä ottamatta yhteyttä magian virtaansa? :'D
Mielenterveys: Aysia ei ole ihan keskiaikaan verrattava takapajula, itse kuvittelen ajatusmaailman hyvin vapaaksi ja tieteen semikehittyneeksi. Maailmassa on varmasti satoja pikku Leonardo Da Vincejä, jotka magian avulla tökkivät potilaitaan ja ruumiita imien sisäänsä kaiken saamansa tiedon.
Keinotekoinen elämä: Ihan hyvin mielestäni kuka tahansa mahtava velho, voi luoda keinotekoisen ruumiin ja sitoa sielun siihen, tai valjastaa demonin omaan käyttöönsä, tehdä sille ruumiin yms. Tätäkin pidän yksittäisenä loitsuna, en taikuuden alalajina.
Puuh. Toivottavasti selventää. On niin väsy. Koittakaa saada selvää XD
Ja Hanzzenen: Pitäisin lähes kaikkia mainitsemiasi asioita yksittäisinä loitsuina, joista en nää mitään syytä kirjoittaa sen enempää. Mainitsemasi asiat voisi hyvin laskea sen mystisen noituuden alle. Jos joku pelaaja haluaa hahmolleen mystisiä taikuuskykyjä, hän saa itse keksiä miten ne toimivat.
Ennustaminen: kuuluu noituuden piiriin. On pelaajan itsensä päätettävissä miten hahmo ennustamisen tekee, millä keinoin ja miten siihen suhtaudutaan.
Vesi ja tulimagia: mainitsemasi asia on poikkeustaito, jota pidän myös yksittäisenä loitsuna. Pelaajat saavat itse keksiä uusia loitsuja hahmoilleen. En näe tarpeelliseksi listata viralliseen tieto-osioon kaikkia mahdollisia loitsuja, jonnekkin Tarinoita Aysiasta -osioon, tai sinne kuuluisaan suunnitteilla olevaan infopläjäysosioon saa kirjoitella hahmo/kykyideota muiden pelaajien käytettäväksi niin paljon kuin haluaa.
Metallimagia: mielestäni ei kaipaa omaa elementtiä, maan elementti riittänee. Ei jääloitsuillekaan ole omaa elementtiä, ne tehdään veden elementin kautta.
Tilaloitsu: Pitäisi tätä mielimagiana tai noituutena. Tai miksei vaikka jonain ihan perus maaloitsunakin; loitsulla voisi tehdä rakennuksen tms. ja kontrolloida täysin sitä, miten muut näkevät ja kokevat sen.
Antimagia: No vahvempi maagi voittaa heikomman ja voi varmaan estää tätä ottamatta yhteyttä magian virtaansa? :'D
Mielenterveys: Aysia ei ole ihan keskiaikaan verrattava takapajula, itse kuvittelen ajatusmaailman hyvin vapaaksi ja tieteen semikehittyneeksi. Maailmassa on varmasti satoja pikku Leonardo Da Vincejä, jotka magian avulla tökkivät potilaitaan ja ruumiita imien sisäänsä kaiken saamansa tiedon.
Keinotekoinen elämä: Ihan hyvin mielestäni kuka tahansa mahtava velho, voi luoda keinotekoisen ruumiin ja sitoa sielun siihen, tai valjastaa demonin omaan käyttöönsä, tehdä sille ruumiin yms. Tätäkin pidän yksittäisenä loitsuna, en taikuuden alalajina.
Puuh. Toivottavasti selventää. On niin väsy. Koittakaa saada selvää XD
Kalmankukka- Gamemaster
- Viestien lukumäärä : 595
Join date : 20.03.2010
Ikä : 32
Paikkakunta : Turku
Vs: Mietepyyri
^ Oi kyllä, tuli oikein mukavaisesti valotusta asioihin! :3
Kiitoksia muuten kun sinulla ON kärsivällisyyttä tällaisen minunmoisenkin kanssa, joka kyselee kaikkea höhlää.
Ja kyllä, kysymystä muotoillessa jo ajattelinkin metallimagian maan alalajiksi enemmänkin kuin omaksi asiakseen BD
Magneettiset loitsuthan selkeästi menee maa+sähkö yhdistelmään. Mutta eipäs asiasta enempiä.
Kiitoksia vastauksistasi ja kärsivällisyydestä! Jatkossa varmaan tulee lisää ihmettelyjä ja toivottavasti ne (ja nämä) ovat enemmän kiehtovia kuin ärsyttäviä.
Kiitoksia muuten kun sinulla ON kärsivällisyyttä tällaisen minunmoisenkin kanssa, joka kyselee kaikkea höhlää.
Ja kyllä, kysymystä muotoillessa jo ajattelinkin metallimagian maan alalajiksi enemmänkin kuin omaksi asiakseen BD
Magneettiset loitsuthan selkeästi menee maa+sähkö yhdistelmään. Mutta eipäs asiasta enempiä.
Kiitoksia vastauksistasi ja kärsivällisyydestä! Jatkossa varmaan tulee lisää ihmettelyjä ja toivottavasti ne (ja nämä) ovat enemmän kiehtovia kuin ärsyttäviä.
Vierailija- Vierailija
Vs: Mietepyyri
Hei, käytänpä tätä hyväkseni. Kotisivut ovat näköjään alhaalla, joten en ihan päässyt nyt akuutisti tarkastamaan mitä niillä sanotaan näistä yksityiskohdista, mutta muistikuvieni mukaan siellä ei sanota kauhean paljon ainakaan. Anteeksi siis hätäily, mutta päätin kysellä, ennen kuin unohdan kysymykseni ^^'
Aloin siis suunnitella todella poliittisesti suuntautunutta aatelishahmoa mahdolliseksi toiseksi hahmoksi (jota minun ei pitänyt alkaa alkuunkaan suunnitella), joten haluaisin kuulla virallisen kannan muutamiin juttuihin ennen kuin alan soveltaa vapaasti vasemmalla kädellä.
Aateli
1. Mihin aateluus perustuu Barcelissa? Onko pohjana keskiajan Euroopan malli, jossa ensiksi sotilasansioista on annettu palkkinoina verovapauksia ja läänityksiä, jotka ovat sitten muuttuneet aatelisarvoiksi ja periytyviksi, vai jotakin muuta?
2. Onko aateluus henkilökohtaista, vai ulottuuko se esimerkiksi aatelisen puolisoon? Eli onko herttuan rouva oikeasti herttuatar, vai käytetäänkö tällöin herttuatarta kohteliaisuustittelinä?
3. Miten aateluus (ja ylipäänsä omaisuus jne.) periytyy? Esikoiselle, esikoispojalle, kuinka vapaasti on soveliasta määrätä perintö haluamalleen perijälle, voiko jonkun jättää täysin perinnöttömäksi vai onko perijöillä lain suoja?
4. Läänitykset! Omistavatko aateliset maata, onko heillä läänityksiä? Jos on, toimivatko he samalla alueensa ylimpänä paikallishallintona? Vai onko aateluus irtautunut konkreettisesta maanomistuksesta, ja sitä arvokkaampaa on olla hovin virassa aatelisena?
5. Puhuttelut! Mitä aatelisarvoja Barcelissa on käytössä, miten niiden haltioita puhutellaan? Ylipäänsä olisi hienoa saada tietää lisää kohteliaisuudesta ja tapakulttuurista, varsinkin ylimystön kohdalla, heillä kun se yleensä on hyvin tarkkaa.
Hallinto
1. Millainen Barcelin keskushallinto on? Kuinka paljon valtaa kuninkaalla on, onko hänellä kuinka paljon virkamiehiä, lordikansleria, kuninkaallisen kirstun hoitajaa, neuvostoa, parlamenttia...? Millä perusteella nämä virkamiehet valitaan?
2. Millainen Barcelin paikallishallinto on? Onko se jakautunut lääneihin, provinsseihin, kuntiin...? Onko paikallishallinto virkamiesten (verovoutien yms) vai paikallisen aatelin hoidossa?
Avioliitto
1. Ilmeisesti naimisiin mennään, mutta mikä avioliiton asema on? Kuinka tiukasti se on määritelty? Onko rajoituksia sen suhteen, ketkä voivat mennä keskenään naimisiin, minkä ikäisinä jne? Entä avioero ja uudelleen avioituminen, miten niihin suhtaudutaan ja onko se edes lain ja uskonnon silmissä laillista? Mikä on avioliiton uskonnollinen ja juridinen pohja Barcelissa?
2. Naisen asema avioliitossa - onko hän tasa-arvoinen miehensä kanssa vai ei? Onko avioituneella naisella vapaus hallita omia varojaan vai ei? Mikä leskien asema on - saavatko he pitää aviomiehensä omaisuuden vai siirtyykö se esimerkiksi heidän poikansa hallittavaksi?
Aloin siis suunnitella todella poliittisesti suuntautunutta aatelishahmoa mahdolliseksi toiseksi hahmoksi (jota minun ei pitänyt alkaa alkuunkaan suunnitella), joten haluaisin kuulla virallisen kannan muutamiin juttuihin ennen kuin alan soveltaa vapaasti vasemmalla kädellä.
Aateli
1. Mihin aateluus perustuu Barcelissa? Onko pohjana keskiajan Euroopan malli, jossa ensiksi sotilasansioista on annettu palkkinoina verovapauksia ja läänityksiä, jotka ovat sitten muuttuneet aatelisarvoiksi ja periytyviksi, vai jotakin muuta?
2. Onko aateluus henkilökohtaista, vai ulottuuko se esimerkiksi aatelisen puolisoon? Eli onko herttuan rouva oikeasti herttuatar, vai käytetäänkö tällöin herttuatarta kohteliaisuustittelinä?
3. Miten aateluus (ja ylipäänsä omaisuus jne.) periytyy? Esikoiselle, esikoispojalle, kuinka vapaasti on soveliasta määrätä perintö haluamalleen perijälle, voiko jonkun jättää täysin perinnöttömäksi vai onko perijöillä lain suoja?
4. Läänitykset! Omistavatko aateliset maata, onko heillä läänityksiä? Jos on, toimivatko he samalla alueensa ylimpänä paikallishallintona? Vai onko aateluus irtautunut konkreettisesta maanomistuksesta, ja sitä arvokkaampaa on olla hovin virassa aatelisena?
5. Puhuttelut! Mitä aatelisarvoja Barcelissa on käytössä, miten niiden haltioita puhutellaan? Ylipäänsä olisi hienoa saada tietää lisää kohteliaisuudesta ja tapakulttuurista, varsinkin ylimystön kohdalla, heillä kun se yleensä on hyvin tarkkaa.
Hallinto
1. Millainen Barcelin keskushallinto on? Kuinka paljon valtaa kuninkaalla on, onko hänellä kuinka paljon virkamiehiä, lordikansleria, kuninkaallisen kirstun hoitajaa, neuvostoa, parlamenttia...? Millä perusteella nämä virkamiehet valitaan?
2. Millainen Barcelin paikallishallinto on? Onko se jakautunut lääneihin, provinsseihin, kuntiin...? Onko paikallishallinto virkamiesten (verovoutien yms) vai paikallisen aatelin hoidossa?
Avioliitto
1. Ilmeisesti naimisiin mennään, mutta mikä avioliiton asema on? Kuinka tiukasti se on määritelty? Onko rajoituksia sen suhteen, ketkä voivat mennä keskenään naimisiin, minkä ikäisinä jne? Entä avioero ja uudelleen avioituminen, miten niihin suhtaudutaan ja onko se edes lain ja uskonnon silmissä laillista? Mikä on avioliiton uskonnollinen ja juridinen pohja Barcelissa?
2. Naisen asema avioliitossa - onko hän tasa-arvoinen miehensä kanssa vai ei? Onko avioituneella naisella vapaus hallita omia varojaan vai ei? Mikä leskien asema on - saavatko he pitää aviomiehensä omaisuuden vai siirtyykö se esimerkiksi heidän poikansa hallittavaksi?
Vierailija- Vierailija
Vs: Mietepyyri
Suurimpaan osaan avioliittokysymyksistä olen vastannut täällä: http://www.ayselchima.com/maailma.html#yhteiskunta (klikaa auki lisätietoa-valikko). Avioliittoa pidetään suuressa arvossa, eikä eronneita katsota hyvällä. Kirkon kannalta avioliiton rikkominen on lupauksen rikkomista Ayselia vastaan, ja on pappikohtaista, suostuuko pappi vihkimään eronnutta olentoa uuteen avioliittoon. Jos on yleisessä tiedossa, että entinen avioliitto kariutui esim. toisen väkivaltaisuuteen tai muuten huonoihin oloihin, voidaan uudelleenvihkiminen suorittaa papin omalla harkinnalla, mutta kukaan hyväsydäminen pappi ei vihi uudelleen, jos entisen eron syynä on ollut raha, himo tai muu epäpyhä syy. Tietenkin aina löytyy niitä pappeja, jotka ovat valmiita todistamaan parin oikeamielisyyden puolesta pientä korvausta vastaan.
Aatelisasia on juttu, johon tiedän, että en ole uhrannut vielä yhtään aivotyötä. Koska olet toinen, joka kysyy, lienee aika ottaa jälleen kynä pieneen kätöseen ja ryhtyä selvittämään sitäkin asiaa. Hetkinen.
Aatelisasia on juttu, johon tiedän, että en ole uhrannut vielä yhtään aivotyötä. Koska olet toinen, joka kysyy, lienee aika ottaa jälleen kynä pieneen kätöseen ja ryhtyä selvittämään sitäkin asiaa. Hetkinen.
Kalmankukka- Gamemaster
- Viestien lukumäärä : 595
Join date : 20.03.2010
Ikä : 32
Paikkakunta : Turku
Vs: Mietepyyri
Huh, eivät suostu avautumaan nuo sivut vielä... No, pitää odotella ^^ Voisin tässä yksärillä ehkä kysellä muutamia ihan hahmoon itseensä vain liittyviä juttuja, niin siinä ehkä selkenee hitusen nämä ajatuksenpoikaseni ja mitä tietoa tarvittaisiin keksityksi.
Ajattelinkin jotain tuollaista konservatiivista avioliittonäkemystä. Mutta muistaaksenihan täällä naisten asema ei ole niin alaspoljettu kuin keskiajalla se oli, joten vaimous/leskiys ei ole niin sidottu asema?
Ajattelinkin jotain tuollaista konservatiivista avioliittonäkemystä. Mutta muistaaksenihan täällä naisten asema ei ole niin alaspoljettu kuin keskiajalla se oli, joten vaimous/leskiys ei ole niin sidottu asema?
Vierailija- Vierailija
Vs: Mietepyyri
Juu, leskinainenkin voi tehdä vaikka mitä. Nainen ei ole juridisesti sidottu miehensä tekemisiin.
Aatelus on arvo, jonka myöntää kuningas. Se voidaan antaa sodassa menestyneille, rikkaille tai vaikutusvaisille henkilöille. Aatelisarvot usein jaetaan hyvävelikerho-tyyppisesti, eli kunigas palkitsee seuraajiaan arvonimillä ja erityisasemilla.
Aateliset usein omistavat jo ennestään maata ja muuta omaisuutta, mutta varsinkin sotasankareita kuningas palkitsee maalahjoituksilla. Aateli on yleisnimitys kaikille yritysasemassa oleville, ja aatelius on voitu saavuttaa monta kautta; aatelisten joukosta löytyy niin isoja plantaaseja hallitsevia lääninherroja kuin sodasta eläkkeelle vetäytyneitä kuninkaalle mieluisia sankareitakin.
Kun henkilö aateloidaan, hänen puolisostaan ja lapsistaan tule myös aatelisia. Kun henkilö kuuluu itse alempaan yhteiskuntaluokkaan ja nai aatelisen, hän saa itsekin aatelisarvon, mutta menettää tämän erotessaan. Vaikka jollakulla olisikin nimellisesti aatelisarvo, ei siitä ole paljoa hyötyä, jo muut eivät suostu hyväksymään häntä kaltaisekseen juuri esim. alhaisten sukujuurten takia. Aateliset suosivat toisten aatelisten kanssa naimisiin menemistä. Hertuatar on siis herttuatar ja tulee sellaisena myös pysymään miehensä kuolemankinkin jälkeen.
Aatelisuus perityy jokaiselle lapselle. Lain mukaan vanhinta poikaa ei saa jättää perinnöttömäksi. Puolison kuollessa leski saa kaiken omaisuuden haltuunsa, tosin tässä tapauksessa aatelisarvo ajaa alempiarvoisten yli. Jos aatelinen on nainut alemiarvoisen ja kuolee ensin, hänen aatelisomaisuutensa ei jää tämän uudisaatelisen käsiin, vaan aatelisen muu suku ja lapset saavat päättää omaisuudesta. Näin pyritään estämään rahvaan keinottelu ylempään kastiin.
Kyllä, aatelisuus on osittain vieraantunut maaomistajuudesta. Voit olla aatelinen, vaikka et omistaisi multapaakun multapaakkua.
Aatelisarvojen nimet ovat vähän hankala juttu, sen nyt ainakin voin sanoa, että herttua ja herttuatar ovat käytössä olevia nimityksiä, ja niitä on käytetty aiemminkin. Palaan asiaan.
Barcelissa kuninkaalla on paljon valtaa. Virallista neuvostoa ei ole, vaan päätöksiä hänen kanssaan tekevät luottoaateliset jotka ovat luikerelleet asemaansa omia mystisiä teitään. Monet samat suvut istuvat vuosikymmen toisensa jälkeen kuninkaan vierellä ja pyörittävät asioita samoin kuin heidän isänsä ja isoisänsä ovat tehneet. Juonittelu ja oman aseman pönkittäminen muiden kustannuksella ovat arkipäivää, eikä tavallisella rahvaalla ole paljoa sananvaltaa isoihin päätöksiin.
Barcelissa tärkeimmät pienemmän toimijat ovat aateliset pormestarit, jotka ovat vastuussa kukin omasta kaupungistaan ja sen lähialueista. He vastaavat suoraan kuninkaalle, vaikka voivatkin hyvin pitkälti elää miten huvittavat, niin kauan kuin kansa pysyy edes jokseenkin tyytyväisenä. Perusraamit veroihin ja lakeihin tulevat kuninkaan hovista, mutta jokainen pormestariaatelinen soveltaa niitä oman mielensä mukaan. Johtamisen taso saattaa siis vaihdella paljonkin kaupunkien välillä.
Aatelus on arvo, jonka myöntää kuningas. Se voidaan antaa sodassa menestyneille, rikkaille tai vaikutusvaisille henkilöille. Aatelisarvot usein jaetaan hyvävelikerho-tyyppisesti, eli kunigas palkitsee seuraajiaan arvonimillä ja erityisasemilla.
Aateliset usein omistavat jo ennestään maata ja muuta omaisuutta, mutta varsinkin sotasankareita kuningas palkitsee maalahjoituksilla. Aateli on yleisnimitys kaikille yritysasemassa oleville, ja aatelius on voitu saavuttaa monta kautta; aatelisten joukosta löytyy niin isoja plantaaseja hallitsevia lääninherroja kuin sodasta eläkkeelle vetäytyneitä kuninkaalle mieluisia sankareitakin.
Kun henkilö aateloidaan, hänen puolisostaan ja lapsistaan tule myös aatelisia. Kun henkilö kuuluu itse alempaan yhteiskuntaluokkaan ja nai aatelisen, hän saa itsekin aatelisarvon, mutta menettää tämän erotessaan. Vaikka jollakulla olisikin nimellisesti aatelisarvo, ei siitä ole paljoa hyötyä, jo muut eivät suostu hyväksymään häntä kaltaisekseen juuri esim. alhaisten sukujuurten takia. Aateliset suosivat toisten aatelisten kanssa naimisiin menemistä. Hertuatar on siis herttuatar ja tulee sellaisena myös pysymään miehensä kuolemankinkin jälkeen.
Aatelisuus perityy jokaiselle lapselle. Lain mukaan vanhinta poikaa ei saa jättää perinnöttömäksi. Puolison kuollessa leski saa kaiken omaisuuden haltuunsa, tosin tässä tapauksessa aatelisarvo ajaa alempiarvoisten yli. Jos aatelinen on nainut alemiarvoisen ja kuolee ensin, hänen aatelisomaisuutensa ei jää tämän uudisaatelisen käsiin, vaan aatelisen muu suku ja lapset saavat päättää omaisuudesta. Näin pyritään estämään rahvaan keinottelu ylempään kastiin.
Kyllä, aatelisuus on osittain vieraantunut maaomistajuudesta. Voit olla aatelinen, vaikka et omistaisi multapaakun multapaakkua.
Aatelisarvojen nimet ovat vähän hankala juttu, sen nyt ainakin voin sanoa, että herttua ja herttuatar ovat käytössä olevia nimityksiä, ja niitä on käytetty aiemminkin. Palaan asiaan.
Barcelissa kuninkaalla on paljon valtaa. Virallista neuvostoa ei ole, vaan päätöksiä hänen kanssaan tekevät luottoaateliset jotka ovat luikerelleet asemaansa omia mystisiä teitään. Monet samat suvut istuvat vuosikymmen toisensa jälkeen kuninkaan vierellä ja pyörittävät asioita samoin kuin heidän isänsä ja isoisänsä ovat tehneet. Juonittelu ja oman aseman pönkittäminen muiden kustannuksella ovat arkipäivää, eikä tavallisella rahvaalla ole paljoa sananvaltaa isoihin päätöksiin.
Barcelissa tärkeimmät pienemmän toimijat ovat aateliset pormestarit, jotka ovat vastuussa kukin omasta kaupungistaan ja sen lähialueista. He vastaavat suoraan kuninkaalle, vaikka voivatkin hyvin pitkälti elää miten huvittavat, niin kauan kuin kansa pysyy edes jokseenkin tyytyväisenä. Perusraamit veroihin ja lakeihin tulevat kuninkaan hovista, mutta jokainen pormestariaatelinen soveltaa niitä oman mielensä mukaan. Johtamisen taso saattaa siis vaihdella paljonkin kaupunkien välillä.
Kalmankukka- Gamemaster
- Viestien lukumäärä : 595
Join date : 20.03.2010
Ikä : 32
Paikkakunta : Turku
Vs: Mietepyyri
Arvonimistä:
Barcelissa kuninkaan perhe ja lähisukulaiset ovat ruhtinaita. He ovat kuninkaan jälkeen ylimpiä aatelisia ja saavat arvonimensä vain sukujuurtensa kautta. Prinssi ja prinsessa -nimiä käytetään, eli he ovat samaan aikaan myös ruhtinaita. Prinssin tai prinsessan mennessä naimisiin, hänen puolisostaan tulee ruhtinas, mutta muiden ruhtinaiden mennessä naimisiin, heidän puolisostaan tulee herttua tai herttuatar.
Herttua ja herttuatar on sekä Barcelissa että Isirionissa sotilashenkilöille tai johtajille annettu arvonimi. Nimi kertoo, että henkilöllä on valtaa ja hän on saanut aikaan jotain suurta. Nimi on arvokas ja sen kantajia kunnioitetaan syvästi.
Kreivin tai kreivittären arvonimi annetaan Barcelissa ja Isirionissa henkilölle palkaksi hallituksen kannattamisesta, avunannosta tai muusta merkittävästä teosta. Kaupunkien pormestarit ovat usein kreivejä ja he omistavat usein paljon maata. Tavallisen kansan näkökulmasta osaa kreiveistä voi pitää täysinä tyhjäntoimittajina, sillä he ovat saaneet arvonsa mielistelemällä kuningasta tai antamalla lahjuksia armeijalle.
Aatelisten arvoasteikko menee seuraavassa järjestyksessä: ruhtinas-herttua-kreivi. Heistä seuraavana tulevat porvarit, eli arvostetut kauppiaat ja käsityöläiset. Nokkimisjärjestys aateliston sisällä on hyvin tarkka ja esimerkiksi lapset pyritään naittamaan vain samanarvoiseen tai korkeampaan aateliin kuuluvan kanssa. Kreivi saa olla todella ylpeä ja kiitollinen, jos herttua kutsuu hänet juhliinsa, ja moinen saavutus nostaakin henkilön arvoa heti ylemmäs. Herttuoiden ja ruhtinaiden joukossa käydään alati juonitteluja kruunusta ja tärkeimmistä valtion viroista; sekä Barcelissa että Isirionissa eniten valtaa omaavat päättävät käytännössä keskenään kakista asioista. Kreivit ratkovat asioita paikallisesti omalla alueellaan.
Kaikkien aatelisten elämä on ylellistä, ja varsinkin kreivit pyrkivät antamaan ulospäin rikkaan ja mahtavan kuvan, jotta heitä pidettäisiin yhtä mahtavana kuin ylempää aatelia. Palvelijoiden määrä talossa tulee olla mahdollisimman suuri, ja ulos mennään vain hienommissa vaatteissa hienoimpien hevosten vetämissä vaunuissa, sillä nämä kaikki asiat kertovat siitä, että henkilöllä on rahaa ja valtaa. Se, jonka elämä kukoistaa, on varmasti matkalla kohti ylempää asemaa ja vallankahvaa.
Barcelissa kuninkaan perhe ja lähisukulaiset ovat ruhtinaita. He ovat kuninkaan jälkeen ylimpiä aatelisia ja saavat arvonimensä vain sukujuurtensa kautta. Prinssi ja prinsessa -nimiä käytetään, eli he ovat samaan aikaan myös ruhtinaita. Prinssin tai prinsessan mennessä naimisiin, hänen puolisostaan tulee ruhtinas, mutta muiden ruhtinaiden mennessä naimisiin, heidän puolisostaan tulee herttua tai herttuatar.
Herttua ja herttuatar on sekä Barcelissa että Isirionissa sotilashenkilöille tai johtajille annettu arvonimi. Nimi kertoo, että henkilöllä on valtaa ja hän on saanut aikaan jotain suurta. Nimi on arvokas ja sen kantajia kunnioitetaan syvästi.
Kreivin tai kreivittären arvonimi annetaan Barcelissa ja Isirionissa henkilölle palkaksi hallituksen kannattamisesta, avunannosta tai muusta merkittävästä teosta. Kaupunkien pormestarit ovat usein kreivejä ja he omistavat usein paljon maata. Tavallisen kansan näkökulmasta osaa kreiveistä voi pitää täysinä tyhjäntoimittajina, sillä he ovat saaneet arvonsa mielistelemällä kuningasta tai antamalla lahjuksia armeijalle.
Aatelisten arvoasteikko menee seuraavassa järjestyksessä: ruhtinas-herttua-kreivi. Heistä seuraavana tulevat porvarit, eli arvostetut kauppiaat ja käsityöläiset. Nokkimisjärjestys aateliston sisällä on hyvin tarkka ja esimerkiksi lapset pyritään naittamaan vain samanarvoiseen tai korkeampaan aateliin kuuluvan kanssa. Kreivi saa olla todella ylpeä ja kiitollinen, jos herttua kutsuu hänet juhliinsa, ja moinen saavutus nostaakin henkilön arvoa heti ylemmäs. Herttuoiden ja ruhtinaiden joukossa käydään alati juonitteluja kruunusta ja tärkeimmistä valtion viroista; sekä Barcelissa että Isirionissa eniten valtaa omaavat päättävät käytännössä keskenään kakista asioista. Kreivit ratkovat asioita paikallisesti omalla alueellaan.
Kaikkien aatelisten elämä on ylellistä, ja varsinkin kreivit pyrkivät antamaan ulospäin rikkaan ja mahtavan kuvan, jotta heitä pidettäisiin yhtä mahtavana kuin ylempää aatelia. Palvelijoiden määrä talossa tulee olla mahdollisimman suuri, ja ulos mennään vain hienommissa vaatteissa hienoimpien hevosten vetämissä vaunuissa, sillä nämä kaikki asiat kertovat siitä, että henkilöllä on rahaa ja valtaa. Se, jonka elämä kukoistaa, on varmasti matkalla kohti ylempää asemaa ja vallankahvaa.
Kalmankukka- Gamemaster
- Viestien lukumäärä : 595
Join date : 20.03.2010
Ikä : 32
Paikkakunta : Turku
Vs: Mietepyyri
Mites Griipin ulkonäkö kuvaus? Onko ylä/alarajaa kokoon, painoon tai ruumiinrakenteeseen? Ja kuinka kauan elävät?
Wisar- Viestien lukumäärä : 3
Join date : 01.08.2014
Paikkakunta : Laukaa
Vs: Mietepyyri
Griippi. Griipit ovat ison hevosen kokoisia ja elävät hieman hevosta pidempään eli 30-40 vuotta.
Kalmankukka- Gamemaster
- Viestien lukumäärä : 595
Join date : 20.03.2010
Ikä : 32
Paikkakunta : Turku
Vs: Mietepyyri
Taidanpa vaivata vuorostani ylläpitoa muutamalla kysymyksellä.
Magiasta ensiksi. AyselChiman sivuilla luki että "jotkin yksinkertaiset loitsut, kuten oven lukitseminen, voidaan tehdä millä tahansa elementillä." Onnistuuko tällainen yksinkertainen pikku temppu siis elementittömällä taikuudella, pelkällä hallitulla energialla, samoin kuin maagien taisteluissa luomat maagiset suojat? Jos näin, onko muitakin, vielä keksimistä odottavia tapoja hyödyntää magiaa ilman että oma elementti rajoittaisi sitä? Esineiden liikuttaminen ilman kosketusta on poissa laskuista, se kun mainitaan ilmamagian osa-alueeksi. Mutta muuten, kuinka paljoon tämä elementitön magia venyy?
Sitten, pelkästään omasta mielenkiinnostani: muutaman kerran olen peleistä löytänyt mainintoja pyhistä sineteistä/esineistä, jotka karkottavat demoneja. Ayselin papitko moisia karkottimia valmistavat ja jakavat kansalle?
Lopuksi hivenen verran kielistä, niiden käytöstä ja kielimuurista pelatessa. Barcelin ja Isirionin sisällä puhutaan toki yhteiskieltä, mutta joka kansalla on kuitenkin oma kielensä jota oletettavasti käytetään vähintään muiden oman lajin edustajien kanssa. Jos esimerkiksi hahmoni sattuu puhumaan haltiakielellä, ilmoitanko sen vain maininnalla sivulauseessa, pelitoverini hahmo kun ei moista kieltä välttämättä osaa?
Pikkujuttuja mutta nämä ovat jääneet mieltä kutkuttamaan.
Magiasta ensiksi. AyselChiman sivuilla luki että "jotkin yksinkertaiset loitsut, kuten oven lukitseminen, voidaan tehdä millä tahansa elementillä." Onnistuuko tällainen yksinkertainen pikku temppu siis elementittömällä taikuudella, pelkällä hallitulla energialla, samoin kuin maagien taisteluissa luomat maagiset suojat? Jos näin, onko muitakin, vielä keksimistä odottavia tapoja hyödyntää magiaa ilman että oma elementti rajoittaisi sitä? Esineiden liikuttaminen ilman kosketusta on poissa laskuista, se kun mainitaan ilmamagian osa-alueeksi. Mutta muuten, kuinka paljoon tämä elementitön magia venyy?
Sitten, pelkästään omasta mielenkiinnostani: muutaman kerran olen peleistä löytänyt mainintoja pyhistä sineteistä/esineistä, jotka karkottavat demoneja. Ayselin papitko moisia karkottimia valmistavat ja jakavat kansalle?
Lopuksi hivenen verran kielistä, niiden käytöstä ja kielimuurista pelatessa. Barcelin ja Isirionin sisällä puhutaan toki yhteiskieltä, mutta joka kansalla on kuitenkin oma kielensä jota oletettavasti käytetään vähintään muiden oman lajin edustajien kanssa. Jos esimerkiksi hahmoni sattuu puhumaan haltiakielellä, ilmoitanko sen vain maininnalla sivulauseessa, pelitoverini hahmo kun ei moista kieltä välttämättä osaa?
Pikkujuttuja mutta nämä ovat jääneet mieltä kutkuttamaan.
Tinalaatikko- Viestien lukumäärä : 39
Join date : 27.07.2014
Ikä : 28
Paikkakunta : Hyvinkää
Vs: Mietepyyri
Juu, elikkäs. Kun maagi haluaa käyttää magiaa, hän kerää ympäristöstään energiaa siitä asiasta, mikä hänen elementtinsä on (eli vesimaagi kerää energiansa hänen ympärillään olevasta vedestä jne.). Kun maagii on kerännyt tämän energian itselleen, hän voi vapauttaa sen magiana ja esim. juuri napsauttaa lukon auki. Elementitön magia siis pystyy samaan kuin elementillinen magia, mutta elementittömän magia ongelma on se, että sitä käyttävä maagi on tosiaan elementitön, eli perjaatteessa hänen ei pitäisi pystyä imemään energiaa mistään. Jos hän kuitenkin jotenkin onnistuu imemään energiaa itselleen, niin kyllä, hän pystyy tekemään sanoma loitsuja kuin muutkin maagit. En ole itse ottanut tämän enempää kantaa elementittömään magiaan, vaan pelaaja saa itse päättää miten se juuri hänen hahmonsa kohdalla toimii.
Ayselin siunaamat esineet karkottavat demoneja ja kyllä, tällaisia pyhiä esineitä saa papeilta.
Pelitilanteessa voi mainita sillon kuin hahmo puhuu omaa kieltään, se on ihan hyvä toimintatapa
Toivottavasti selveni!
Ayselin siunaamat esineet karkottavat demoneja ja kyllä, tällaisia pyhiä esineitä saa papeilta.
Pelitilanteessa voi mainita sillon kuin hahmo puhuu omaa kieltään, se on ihan hyvä toimintatapa
Toivottavasti selveni!
Kalmankukka- Gamemaster
- Viestien lukumäärä : 595
Join date : 20.03.2010
Ikä : 32
Paikkakunta : Turku
:: Yleinen alue :: Pulina
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa